Doneer direct

Maak nu uw donatie over via PayPal en uw donatie is direct bij ons binnen.
Op die manier kunnen wij nog sneller helpen

Ga naar de pagina >>

Word donateur

African Friends is een groep Nederlandse vrijwilligers die zich inzet om de enorme negatieve gevolgen van de Aids/HIV epidemie op het leven van kinderen te verminderen.

Word nu donateur >>

Naar de shop

Door onder meer de verkoop van in Zuid-Afrika gemaakte sieraden genereren wij de benodigde fondsen.

Ga naar onze shop>>

Spaarnenieuws

Geef een kind een hengel, niet een vis

Uit "Het Spaarnenieuws"

Opvanghuis in Zuid Afrika biedt kinderen een toekomst
De zesjarige Ncapelani speelt met zijn zusje van vier op het gloednieuwe klimrek naast het Zuid Afrikaanse opvanghuis Kwamzamo. Hun moeder heeft aids en is niet meer te genezen. Op initiatief van de lokale bevolking, in samenwerking met Frederike Visser, medewerkster van het Spaarne Ziekenhuis en haar Zuid-Afrikaanse man, vinden kinderen als Ncapelani en zijn zusje hier een veilig onderkomen. Dankzij de stichting “African Friends” hebben zij een toekomst.

Ver weg van huis
“Het is vijf maanden geleden dat Ncapelani en zijn zusje voor het laatst hun moeder en jongere broertjes hebben gezien”, vertelt Frederike, die net weer terug is na een kort verblijf in Durban, Zuid Afrika. “De vader is verdwenen, de moeder woont onder erbarmelijke omstandigheden ver weg in een hut, heeft aids en is stervende. Met veel moeite heeft de moeder anderhalf jaar geleden besloten twee kinderen in Kwamzamo onder te brengen. Om ook de twee jongsten te laten gaan kon ze toen niet over haar hart verkrijgen. Ncapelani is geopereerd aan een open rug en heeft maanden in zijn eentje in het Groote Schuurziekenhuis in Johannesburg gelegen (6 uur rijden van Durban). In die tijd heeft hij nooit bezoek gehad. Maar hij heeft karakter, hij is zo vrolijk”.

Kind van Aidsmoeder

Ncapelani is een van de vele kinderen in de provincie Kwazulu Natal, met een moeder die aids heeft. Op dit moment zijn ruim 60% van de vrouwen in de leeftijd van 12 tot 55 jaar met HIV besmet, een groot aantal overlijdt aan de gevolgen hiervan. Zuid Afrika kent geen opvangmogelijkheid voor half-wezen, die niet bij de vader of familie terecht kunnen. Deze kinderen belanden op straat, gaan zwerven en komen in aanraking met criminaliteit en prostitutie.

Chief vraagt hulp
Frederike vervolgt: “mijn man Roger Macuet en ik zijn benaderd door de ‘chief’ van de lokale gemeenschap om hen te ondersteunen in het opzetten van Kwamzamo (Zoeloe voor: ‘we try’, ‘wij proberen’). Vanaf dat moment heeft het ons niet meer losgelaten.” Het huis staat in de omgeving van Durban. Er verblijven 16 kinderen in de leeftijd tussen vier en vijftien jaar. Meer kunnen ze nu niet opnemen omdat er niet genoeg voorzieningen zijn. Tweewekelijks slaat Frederike’s man voedsel in en brengt dit naar het huis. Bedden en kasten zijn geplaatst op de slaapzalen, er is geschilderd, toiletten zijn geplaatst en een groentetuin is aangelegd. Drie verzorgsters hebben een cursus gevolgd om beter te kunnen omgaan met getraumatiseerde kinderen. Er is veel gedaan, maar ze zijn er nog lang niet. Er is meer (financiële) hulp nodig.

African Friends biedt hulp
“We hebben een gouden formule gevonden om geld in te zamelen”, vertelt Frederike. “De Afrikaanse vrouwen maken handgemaakte sieraden en African Friends speldjes. Wij betalen hen daarvoor, waardoor ze een eigen inkomen hebben. We verdubbelen de prijs en verkopen de spullen hier. De totale opbrengst komt terecht in de stichting African Friends, waarvan Liesbeth Tel, een oude bekende van het Spaarne ziekenhuis, voorzitter is. Het lokale bestuur van Kwanzamo komt maandelijks bijeen om het geld een bestemming te geven, ze houden hiervan een boekhouding bij. Al voor één euro per dag heeft een kind te eten.

African Friends vraagt hulp
Frederike weet haar enthousiasme goed op andere mensen over te brengen. Door de sieraden zelf te dragen vestigt zij de aandacht op haar werk: “mensen vragen vaak naar de ketting die ik om heb. Van het een komt dan het ander. Oud SZ medewerker Max van den Horn maakt een DVD van mijn opnames in Afrika, die ik kan gebruiken voor promotiedoeleinden. We zoeken meer mensen die zich actief willen inzetten voor African Friends door het verkopen van de artikelen, ontwerpen van sieraden, een bestuursfunctie of fundraising”.

De hengel wordt uitgezet
Ncapelani gaat naar school, trots in zijn kraakheldere schooluniform en blinkend gepoetste schoenen, waaraan hij een Zuid-Afrikaanse vlaggetje heeft geknoopt. Zijn schoolgeld is betaald door African Friends. Hij kan in Kwanzamo blijven tot hij op eigen benen kan staan. Hij heeft dan scholing gehad en geleerd voor zichzelf te zorgen. Hij kan ‘gaan vissen’, hij heeft een toekomst.

Maandag 18 december is tijdens de lunchpauze een stand ingericht in het personeelsrestaurant, waar de producten van African Friends te koop zijn. Meer info? Mail naar africanfriends@hotmail.com.

Rabobankrek. 115220267 tnv African Friends.

Kwamzamo

is een kindertehuis voor kinderen die door Aids en HIV in erbarmelijke omstandigheden terecht zijn gekomen.

Sommigen van hen zijn wees. Hun gemeenschappelijke factor is dat ze zonder hulp geen menswaardig bestaan, laat staan een toekomst perspectief hebben.