Doneer direct

Maak nu uw donatie over via PayPal en uw donatie is direct bij ons binnen.
Op die manier kunnen wij nog sneller helpen

Ga naar de pagina >>

Word donateur

African Friends is een groep Nederlandse vrijwilligers die zich inzet om de enorme negatieve gevolgen van de Aids/HIV epidemie op het leven van kinderen te verminderen.

Word nu donateur >>

Naar de shop

Door onder meer de verkoop van in Zuid-Afrika gemaakte sieraden genereren wij de benodigde fondsen.

Ga naar onze shop>>

Haarlems Dagblad

African Friends zoekt vrijwilligers

Uit "Het Haarlemsdagblad (haarlemmermeer editie)"
Amy Galatà

Nederlanders staan over het algemeen bekend als een volkje dat veel aan ontwikkelingswerk doet. In Nederland bestaan veel grote organisaties die veel geld weten op te halen voor de arme mensen. Het voelt goed om dit soort organisaties te steunen. Toch zijn er veel kleine organisaties die ook ontzettend goed werk doen, zoals African Friends. Doordat deze organisatie klein is zien de vrijwilligers direct resultaat. Dat geeft een enorme voldoening.

African Friends is een groep Nederlandse vrijwilligers, die zich inzet om de enorme negatieve gevolgen van de Aids/HIV epidemie op het leven van vele kinderen in Zuid-Afrika op te vangen. African Friends heeft als doel kleinschalige projecten te steunen die uit initiatieven van de lokale bevolking voortkomen en die nog niet voor overheidssubsidie in aanmerking komen.

Frederike Visser is initiatiefneemster van African Friends. Haar man Roger Macquet is eigenaar van het hotel Champpagnesportsresort in Zuid-Afrika. Daardoor leerde Frederike het hoofd van de lokale bevolking kennen en hij liet haar de vele zwervende kinderen zien. De meeste ouders van deze kinderen zijn overleden door de gevolgen van aids. De lokale bevolking wilde heel graag zelf iets doen voor deze kinderen en niet overruled worden door grote organisaties of weldoeners. Omdat het hen ontbreekt aan kennis vroegen zij Frederike en Rodger om hulp. Zo is het idee voor African Friends ontstaan. Het belangrijkste uitgangspunt van African Friends is dat projecten zelfstandig voor en door de lokale gemeenschap wordt gedaan en zij dragen ook de eindverantwoordelijkheid. Frederike en Roger begeleiden en coördineren de projecten en streven ernaar om door samenwerking met de universiteit van Durban, de Zuid-Afrikaanse regering eindverantwoordelijk te maken.

Frederike zag dat Afrikaanse vrouwen heel creatief waren. Zo bedacht zij om deze vrouwen handgemaakte sieraden en African Friends speldjes te laten maken. Frederike betaalt hen daarvoor, waardoor de vrouwen een eigen inkomen hebben. In Nederland worden de sieraden tegen de dubbele prijs verkocht. De totale opbrengst komt terecht in de stichting African Friends.

Het geld en de andere donaties worden gebruikt voor onder meer de aanschaf van eten, medische kosten, kleding, scholing, inrichting, keukengerei, speelgoed, maar ook voor de aanleg van de groententuin en sanitaire voorzieningen. Al voor één euro per dag heeft een kind te eten. De projecten bevinden zich in de gebieden met een HIV/Aids besmettingsgraad van 60 tot 70 % bij meisjes en vrouwen tussen de 12 en 55 jaar.

Het African Friends bestuur bestaande uit L.Tel, E.Daams en J en M Gerus verzet veel werk maar er zijn veel meer vrijwilligers nodig die een aantal activiteiten op zich willen nemen. Zoals de verkoop van de speldjes, de African Friend (denk aan schoolprojecten), het beheren van de site, ontwerpen van de sieraden, een bestuursfunctie. Kortom iedereen die actief wat tijd wil investeren is van harte welkom. Neem contact op met Frederike; 0614545942 of mail naar info@africanfriends.nl

Kwamzamo

is een kindertehuis voor kinderen die door Aids en HIV in erbarmelijke omstandigheden terecht zijn gekomen.

Sommigen van hen zijn wees. Hun gemeenschappelijke factor is dat ze zonder hulp geen menswaardig bestaan, laat staan een toekomst perspectief hebben.